فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در همدان اعلام کرد که آموزش، رکن اساسی در رونق گردشگری ایران و همدان است. به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه گردشگری یکی از پررونقترین فعالیتهای اقتصادی جهان است و در بسیاری از کشورها با رشد سریعتری نسبت به سایر بخشهای اقتصادی همراه است.
اهمیت آموزش در توسعه گردشگری
محمد صیفیکار، فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که گردشگر و گردشگری به خودی خود بدنبال تعرض به فرهنگ و اقتصاد میزبان نیستند. وی افزود که اگر میزبان برنامه مدون با توجه به همه ظرفیتهای موجود داشته باشد، میتواند رفتارهای فرهنگی و گردشگران را شناسایی و برای تک تک خواستههای آنان و میزبانان برنامهریزی کند.
صیفیکار بیان کرد که آموزش میزبان و میهمان پس از تبیین اصول اولیه اهمیت دارد. وی تاکید کرد که نباید مرزها را بهطور کامل باز گذاشت و نباید آنچنان مرزها را بست که هیچکس نتواند بیاید و برود. به عنوان نمونه، فضای مجازی نیز باید به صورت ملی، منطقهای یا سنی محدود شود.
این فعال حوزه گردشگری افزود که درهای باز یا بسته هیچکدام کارایی کامل ندارند و آموزش هدفمند و دانش پایه میتواند مسیر بالندگی گردشگری را هموارتر سازد. وی افزود که آموزش باید دارای طرح درس مناسب، فضای مناسب ارائه، زمان مناسب ارائه، استاد مناسب و لوازم کمک آموزشی مناسب باشد تا مخاطب بیشتر پای کار بیاید و از تخریبهای احتمالی جلوگیری شود.
نیاز به آموزش هدفمند و دقیق
صیفیکار تصریح کرد که آموزش باید منظم، اختصاصی و با اشراف کامل به فرهنگ میزبان و میهمان باشد. وی افزود که فرایند آموزش گردشگری باید دارای طرح درس مناسب، فضای مناسب ارائه، زمان مناسب ارائه، استاد مناسب و لوازم کمک آموزشی مناسب باشد تا مخاطب بیشتر پای کار بیاید و از تخریبهای احتمالی جلوگیری شود.
وی تاکید کرد که انتخاب مخاطب برای آموزش نیز بسیار مهم است. آموزش باید برای تأمین نیاز مخاطب باشد. مخاطب میتواند مردم، کنشگران یا صاحبان و فعالان تأسیسات گردشگری باشد. صیفیکار بیان کرد که مهمترین کسانی که باید آموزش ببینند، مسئولین همدان هستند.
فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی افزود که مسئولین باید بدانند اولویت اول استان گردشگری است و در تمامی امور دیوانی و مالی به این مهم توجه جدی داشته باشند. این موضوع نیازمند تعهد و همکاری جدی تمامی نهادها و سازمانهاست تا بتوان شرایط جذب توریست را به بهترین شکل ممکن فراهم کرد.
بهرهبرداری از فرصتها برای تقویت گردشگری
صیفیکار با تاکید بر اینکه فرصتها نباید نادیده انگاشته شوند، اظهار کرد که ثبت جهانی، سال ایران، سال بزرگان و میزبانی رویدادهای محلی، ملی و جهانی میتواند آوردگاهی مناسب برای انتقال فرهنگ گردشگری باشد. وی افزود که ایران هراسی بخش مهمی از برنامههای رسانههای معاند است و تلاش برای خنثیسازی صرف آنها کاری عبث است.
وی تاکید کرد که باید تولیدگر و محتواساز باشیم تا اتفاقات مثبت در عرصه گردشگری رقم بخورد. گردشگری برای کشور و خاصه همدان نسخهای درمانی و شفابخش است اگر تعاملات فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و زیست محیطی بر اساس خاستگاهها و احترام متقابل رقم بخورد.
صیفیکار تصریح کرد که تنوع فرهنگی، تنوع علمی، تنوع زیستی، تنوع تمدنی، تنوع دینی و تنوع نژادی در ایران زبانزد خاص و عام است و ایران میتواند راه را از بیراهه بشناسد و گام در راه بگذارد. وی تاکید کرد که دولتیها و مردم باید به یک تعریف مشترک از صنعت گردشگری برسند و نقشه راهی برای تعالی در این مسیر ترسیم کنند.
داراییها و زیرساختها احصا و اصلاح شوند
صیفیکار در ادامه عنوان کرد که باید داراییها و زیرساختها را تک به تک احصا، بازشناسی و اصلاح شود. وی تاکید کرد که در مقوله زیرساخت، نه تنها راه، آب و تأسیسات حائز اهمیت است، بلکه شناخت فرهنگ و برنامهریزی براساس لایههای نهان و آشکار آن نیز بسیار مهم است.
این فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی افزود که چالشهای فرهنگی باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. ایران دارای داراییهای تمدنی، قومیتی، مذهبی و فرهنگی بسیاری است که بازشناخت حوزه فرهنگ در آنها مهمترین مؤلفه است. وی تاکید کرد که کنشگران این عرصه باید شناسایی شوند و میزان و نوع توجه، حساسیت و خاستگاه آنان مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد که گردشگری یک فرآیند و علم بینبخشی است و علم محض نیست. بنابراین، توجه به علوم انسانی، علوم اجتماعی، روانشناسی، بهداشت، درمان، اقتصاد، فرهنگ، دین و مذهب و دهها مؤلفه دیگر که هرکدام باید بهصورت منفرد و مشترک مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند، ضروری است.
صیفیکار با تاکید بر اینکه فرصتها نباید نادیده انگاشته شوند، اظهار کرد که ثبت جهانی، سال ایران، سال بزرگان و میزبانی رویدادهای محلی، ملی و جهانی میتواند آوردگاهی مناسب برای انتقال فرهنگ گردشگری باشد. وی افزود که ایران هراسی بخش مهمی از برنامههای رسانههای معاند است و تلاش برای خنثیسازی صرف آنها کاری عبث است.
تحلیل انتقادی نسبت به شرایط ایران و روند جهانی
با وجود تلاشهای صورت گرفته در حوزه آموزش و گردشگری، همچنان مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. توسعه بدون توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم، منجر به ناکارآمدی و مشکلات بلندمدت خواهد شد. در سطح جهانی، کشورها با بهرهگیری از فناوریهای نوین و برنامهریزیهای دقیق، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی خود در نظر میگیرند. ایران نیز باید با الگوبرداری از این رویکردها، بهبود بیشتری در زمینه آموزش و برنامهریزی گردشگری ایجاد کند.
آموزش رکن اساسی رونق گردشگری در ایران و همدان است و باید به عنوان اولویت اول در تمامی برنامهریزیها مدنظر قرار گیرد.